“Corona zorgde voor een versnelling in onze productontwikkeling”

Bijgewerkt: feb 11



Dat de coronacrisis de bezorger is van economische kommer en kwel, dat hoef je niemand in de evenementenbranche te vertellen. Toch voel je overal een geweldige drive, vertelt Bart Zuidam van Amerpodia. “Iedereen die ik spreek zegt hetzelfde: volhouden, je rug recht houden, want zo meteen gáán we weer.”


Zinvol cultureel ondernemen

Pal voor de coronacrisis trad Amerpodia aan als nieuwe Preferred Partner van het Genootschap voor Eventmanagers. Amerpodia is het collectief van vier Amsterdamse cultuurhuizen: Felix Meritis, De Nieuwe Liefde, Rode Hoed en het Compagnietheater. Zij regelen gezamenlijk hun programmering, dagelijkse exploitatie en hun sales & events, vanuit één overkoepelende organisatie. De vier locaties hebben en houden elk een eigen identiteit; wat hen bindt is hun gedeelde ambitie: met zinvol cultureel ondernemerschap de cultuur toegankelijk houden. “Door goed cultureel ondernemerschap kunnen wij programma's maken en deze toegankelijk houden voor een groot publiek. Met het geld dat we verdienen aan events en zaalhuur, kunnen we een bijdrage leveren aan cultuur en dat vind ik ook mooi,” vertelt Bart Zuidam, teammanager sales & events van Amerpodia. “Zo werkt het en die werkwijze geeft een extra dimensie aan de events én aan ons werk.”


Livestream Studio

In een binnenkort te verschijnen uitgebreid Partner Profiel van Amerpodia vertelt Bart Zuidam onder meer wat de coronacrisis heeft betekend voor het collectief. En dat is zeker niet alleen maar kommer en kwel. Nou ja, dat alle geplande programma’s en events stil kwamen te liggen, dat de ‘grand opening’ na drieënhalf jaar renovatie van Felix Meritis moest worden afgeblazen, dat waren natuurlijk wel degelijk dikke dompers. Maar ook werd vanaf het begin alles in het werk gesteld om met de verhuringen door te kunnen gaan. Daarbij zetten zij de eigen Livestream Studio in, waarmee Amerpodia veel ervaring heeft. Ook al ruim vóór corona.

“Voor onze programma’s hadden we regelmatig veel meer belangstellenden dan zitplaatsen. Die programma’s streamden we dan via Facebook en YouTube. Daarom konden we ook vrij snel starten met livestreamen van (corporate) events; de technische kennis en de hardware hadden we al in huis.”


Vernieuwend blijven

Die soepele overgang naar alternatieve werkwijzen beschouwt Bart als een positieve keerzijde van deze crisisperiode. “Corona zorgde voor een versnelling in onze productontwikkeling. Omdat je je moet blijven afvragen hoe je vernieuwend kunt zijn. Kijk, de Studio was de eerste twee weken wel vernieuwend, maar de derde week had iedereen een studio. En terecht, iedereen wil zijn klanten bedienen. Dan moet je weer iets nieuws bedenken en dat moet ook weer passen bij de koers die je als organisatie voor ogen hebt.”

Twee nieuwe producten staan inmiddels op stapel: het volledig 3D digitaal aanbieden van de Zuilenzaal van Felix Meritis en het werken met hologrammen. “Samen met een externe partner hebben we voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken een volledig 3D digitale handelsmissie neergezet in de Zuilenzaal. De internationale gasten en sprekers konden inloggen en met een avatar deelnemen aan de bijeenkomst, zonder naar Amsterdam te hoeven reizen.

We verwachten binnen enkele weken in diezelfde zaal ook te kunnen gaan werken met hologrammen van live sprekers, via 3D projectie. Als je dat ziet! Echt fenomenaal.”


Lees het complete profiel van Amerpodia en Bart Zuidam binnenkort op de website van het Genootschap voor Eventmanagers.


Waar kennen we Bart Zuidam van?

Hij begint zijn loopbaan in 2004 als banquet sales executive bij het Utrechtse Carlton President Hotel. Geen onlogische keuze na een opleiding middelbare hotelschool en aansluitend HBO Marketing & Management. Na enige jaren stapt hij over naar Reed Business Information, waar hij in verschillende functies verantwoordelijk is voor de productie van zakelijke events. In 2011 neemt hij een sabbatical en gaat in zijn eentje op wereldreis.


Hoe pak je daarna je werkzame leven weer op? Terugkijkend op de keuzes die hij toen – vanaf 2012 – maakte, zegt Bart: “Ik heb gedurende enkele jaren alle dingen gedaan die ik altijd al wilde doen binnen de eventbranche. Bijvoorbeeld als freelancer gewerkt vanuit mijn eigen bedrijf, maar was ook enige tijd operationeel manager van een evenementenlocatie. Vervolgens werd ik banquet sales manager bij de Industrieele Groote Club; in 2018 maakte ik de overstap naar Amerpodia. Daar ben ik begonnen als salesmanager events en mijn huidige functie is teammanager sales & events. Door alles te proberen leer je jezelf goed kennen en weet je welke kant van het vak uiteindelijk het beste bij je past. En dat bleek de saleskant te zijn.”


Naast zijn werk bij Amerpodia is Bart bestuurslid van de vereniging Unique Venues of Amsterdam.


Tekst: Carla van Elst