top of page

Trends: ‘Gezond(igd) eten is here to stay!’

Een gemiste kans als je de vijf aanwezige en gerenommeerde eventcateraars tijdens een themabijeenkomst niet meteen aan hun koksschort trekt voor een trendanalyse. En zo geschiedde; ik vroeg Anouk Tielen van Cateringmeesters, Leon Harinck van House of Lords, Kim Borrel van DeBorrelFabriek, Robin van der Schuyt van Van der Linde Catering en Merel van der Worp van Vermaat Party Service het witte hemd van het lijf! Welke hypes zijn here to stay?

Welke ontwikkelingen zie jij op dit moment voor eventcatering in Nederland?


Anouk Tielen, Cateringmeesters: “De grootste ontwikkeling is het steeds meer vegetarische of zelfs veganistische gerechten in onze voorstellen. Daarnaast merken we dat er steeds meer vraag is naar bepaalde thema’s die verwerkt worden in de gerechten, serveren we steeds mooiere wijnen bij diners en verkopen we steeds luxere diners met gebruik van verse producten!”


Leon Harinck, House of Lords:

“De ontwikkeling die we zien is dat cateraars steeds meer in hun eigen kracht geloven en zich daarin onderscheiden. Bij ons zijn dat ons personeel, onze partners en onze visie op beleving.”


Kim Borrel, DeBorrelFabriek: “Dat is bij uitstek het thema duurzaamheid. Het merendeel van de cateraars heeft duurzaamheid al jaren op de agenda staan en ieder vult dit thema op z’n eigen manier in. Van simpele vega menu’s tot complete verduurzaamde processen."


Merel van der Worp, Vermaat: “Wij zien ‘healthy food’, circulaire horeca en de aandacht voor no-waste-programma’s als trends in de eventcatering, met meerdere concepten als streetfood, comfortfood, vega/vegan, cocktails/mocktails en foodtrucks.”


Robin van der Schuyt, Van der Linde:

“Vegan en gezond, dat zijn de trends van nu. En Dutch Cuisine komen we ook veel tegen.”


Welke daarvan hebben volgens jou ook écht de toekomst en welke zijn waarschijnlijk van korte duur?


Anouk Tielen, Cateringmeesters: “Ik denk dat alle ontwikkelingen van langere duur zijn! We merken dat er steeds meer waarde gehecht wordt aan kwalitatief mooie gerechten. Zowel bij diners als bij recepties en congressen. De bitterbal blijft terugkomen in een receptie, maar de happen eromheen worden steeds mooier en uitgebreider. Verse producten en samenwerkingen met lokale leveranciers worden gewaardeerd en dat is iets dat we graag laten zien.”


Kim Borrel, DeBorrelFabriek: “Bewuster leven is een thema dat naar mijn idee niet meer weg gaat. Mensen worden steeds nieuwsgieriger naar herkomst, bereidingsprocessen en de honger naar gezond eten wordt steeds groter. Daar waar op dit moment de superfoods een terugkeer maken zie je de opkomst van moodfood; eten en drinken die prestatieverhogend werken en je als het ware een opkikker geven. Een blijvertje? Nee, ik zie het als een hype.. Feel good Food is dan weer wel een trend die aanhoudt.”


Merel van der Worp, Vermaat: “De gezonde trends zijn toekomstbestendig, net als comfortfood en ontwikkelingen richting plant based assortiment. Wij zien foodtrucks als een tijdelijke trend, net als streetfood. Met name mobiele horeca is afhankelijk van opdracht.”


Robin van der Schuyt, Van der Linde:

“De gezonde catering is volgens mij blijvend vanaf nu. Met af en toe heus nog wel een extreem zoete of ongezonde tegenhanger!”


Hoe geven jullie zelf vorm aan die ontwikkelingen? Ofwel hoe onderscheiden jullie je op dat gebied?


Anouk Tielen, Cateringmeesters: “Doordat de vraag naar vegetarisch en verantwoorde invullingen steeds meer groeit, hebben we ondertussen een foodbook samengesteld waarbij een groot deel vegetarisch en veganistisch is.”


Leon Harinck, House of Lords: “Samen met onze partners zoeken we constant naar vernieuwing en onderscheidend vermogen. Ondertussen blijven we ons personeel trainen en coachen op weg naar perfectie, maar wel volgens een House of Lords principe.”


Robin van der Schuyt, Van der Linde:

“Ons assortiment wordt elk half jaar aangevuld met de laatste trends en producten die passen in onze filosofie.”


Kim Borrel, DeBorrelFabriek:

“Hoe wij verduurzamen? Buiten de gebaande paden van de ‘normale’ cateraar. Sinds 2015 zijn we een eigen programma gestart rondom duurzaamheid onder de naam Love Food, Fight Waste; we bieden de lekkerste alternatieven aan en bedenken de leukste concepten die de voetafdruk van eventcatering aanzienlijk verkleinen. Eén schakel daarvan is dat we in onze eigen fermentatiefabriek de leftovers van een evenement fermenteren tot de heerlijkste kimchi’s en chutneys. We hebben sinds kort zelfs ons eigen ‘borreltje’ gemaakt van overgebleven wijnen.”


Tekst: Barbara van Baarsel

bottom of page