top of page

Weersta de Weerstand

Bijgewerkt op: 9 apr. 2021

Inzicht en strategie voor een optimaal resultaat


Links Maarten Vogelaar (trainer en coach) en rechts Joram Albus (operationeel directeur Platform Cultuur Locaties) tijdens de online workshop Weersta de Weerstand.


Hoe ga jij om met kritiek binnen jouw werk en met neezeggers? Hoe blijf je met zekerheid en vol zelfvertrouwen staan, als je van je collega of opdrachtgever zinnen te horen krijgt als: “Daar moet ik nog even over nadenken” of “Dat valt wel wat buiten ons budget"?


Weerstand. Dat is waar leden van Platform Cultuur Locaties in maart mee aan de slag gingen. Zij volgden een hands-on(line) workshop met trainer en coach Maarten Vogelaar.

‘Had niet iedereen het afgelopen jaar te maken met weerstand?’ begon Maarten zijn verhaal. Want iedereen heeft de gevolgen gevoeld van de maatregelen die plotseling opgelegd werden, teleurstellingen van reserveringen die verplaatst en afgezegd werden, en aanpassingen die steeds weer opnieuw gewijzigd moesten worden. Waarop Maarten meteen de vraag bij de deelnemers legde: ‘Wat was jouw reactie op weerstand?’ Een confronterende vraag: want maak jij je ‘groter’ of maak jij je ‘kleiner’? Juist dat inzicht is van belang om nog een stapje verder te gaan en te kijken naar de werkelijke oorzaak van weerstand bij jezelf (en bij de ander). Door je groter of juist kleiner te maken ga je eigenlijk voorbij aan wat de ander nodig heeft. Verkopen = helpen Maarten daagde de deelnemers uit om opnieuw verder te kijken en te bedenken wat de droom van de ander is, of dit nu een opdrachtgever, collega of partner is. Wat wil de ander het allerliefst? Bijvoorbeeld een positief gevoel, een emotie of een ervaring, of iets heel concreets zoals een cijfermatig doel bereiken. De nuance in de manier waarop, de specifieke behoefte is belangrijk. Door je mindset te veranderen, van verkopen naar helpen of iets geven aan de ander, creëer je ruimte om te zien wat er echt nodig is en waar jij de ander kunt helpen vanuit een oprechte intentie. Dit sluit ook aan op de filosofie van Value-Based Selling, waarbij een gelijkwaardig, oprecht contact nodig is om een relatie op te bouwen met je klant of opdrachtgever.

Aan de slag: tips en voorbeelden Aan de hand van een routekaart, een hand-out met een overzichtelijk stappenplan brachten de leden structuur aan in hun persoonlijke situaties. De hand-out bestond uit concrete handvaten voor het voorbereiden en voeren van gesprekken, vragen om je doelen inzichtelijk te maken en een stappenplan om eventuele bezwaren te kunnen ‘tackelen’. Maarten vervolgde zijn workshop met diverse casussen en praktische voorbeelden van hoe je kunt reageren op veelvoorkomende reacties bij weerstand. Dit aan de hand van mogelijke zinnen die je kunt zeggen om het gesprek op een respectvolle manier weer in de gewenste richting te sturen. En voor wie hier graag nog verder mee aan de slag wilde, bood Maarten de gelegenheid om een vrijblijvende vervolgafspraak te maken voor een 1-op-1 coachingsgesprek.


Patronen, value-based, weerstand en lobbyen

Weersta de Weerstand was het praktische vervolg op de recente masterclass 'Value Based Selling' in februari met leden van G14 en de workshop 'Doorbreken van Patronen' van afgelopen jaar. Ook geldt deze workshop als voorloper op het aankomende seminar 'Intern Lobbyen' in april. Deze gehele serie is gericht op persoonlijke professionele ontwikkeling en gaat in op alle eigenschappen en vaardigheden die je nodig hebt om oprechte communicatie en een respectvolle en positieve relatie met je collega’s, klanten of opdrachtgevers tot stand te brengen. Wil je deze online workshop en andere online sessies uit deze serie nog eens terugkijken? Log dan in op de community voor leden van Platform Cultuur Locaties.

 

Maarten Vogelaar is coach, trainer en therapeut. Vanuit zijn eigen coachingspraktijk werkt hij aan zijn missie om mensen te helpen, liefdevoller in het leven te laten staan. Nieuwsgierig? Volg Maarten op Instagram, of beluister zijn podcast de 'love update - elke dag meer liefde' op Itunes of Spotify.



 

Tekst: Annemieke van Hees



bottom of page