top of page

Cultureel ondernemen begint met weten wat je bent

Bijgewerkt op: 26 nov 2018

De term ‘cultureel ondernemen’ zingt al sinds de jaren ’90 rond in cultureel Nederland. Wie de term heden ten dage googelt moet echter concluderen dat het cultureel ondernemerschap op vele manieren wordt uitgelegd en ingevuld. En ook dat lang niet iedereen kan uitleggen wat ermee wordt bedoeld. En dat na ruim 20 jaar? Tijd voor een nader onderzoek.



Dat nadere onderzoek is in vanaf eind 2015 uitgevoerd door Chantal Bleeker en Wanda Borter van het Centraal Museum Utrecht, mede mogelijk gemaakt door het Vanderkruijs Cultuurfonds. In mei 2017 verscheen het lijvige onderzoeksrapport: Ondernemende musea; het cultureel ondernemerschap geconcretiseerd. Dit rapport was de aanleiding voor een speciale bijeenkomst rond het thema Cultureel Ondernemerschap, voor leden van Platform Museum Locaties en Theater Locaties Nederland, op 8 oktober jl. in het Drents Museum.



Waarom bestaat deze cultuurlocatie? Chantal Bleeker was aanwezig bij deze bijeenkomst, als een van de deskundigen op dit terrein, en maakte duidelijk wat het startpunt moet zijn van cultureel ondernemen:

“De kern van cultureel ondernemen begint bij het eigen product. Je kunt niet zeggen wat je verdienmodellen zijn, als je niet weet wat voor museum je bent, welke identiteit je hebt, wat je wilt uitstralen. Daarom moet je altijd beginnen met de vraag naar het ‘waarom’. Waarom is dit museum er? Jouw directie of het MT moet je dat kunnen vertellen: dit is wat we zijn, dit is waar we voor staan en als je in ons museum komt kun je dit van ons verwachten. Als dat niet goed omschreven is in een missie & visie, wordt het moeilijk om het naar evenementen te vertalen. En dat is wel nodig om het museum te verkopen, aan opdrachtgevers, maar ook aan zakelijke partners. Dus als je merkt dat jouw directie of MT geen duidelijke visie en strategie heeft, vraag er dan om.”


Lees het complete verslag van de bijeenkomst hier.

Comments


bottom of page