top of page

Nieuwe markten verkennen (deel 2/3)

Interview Stephan Brusche | iSteef


Tijdens de CultuurTop ’23 | The Art of Earning voor leden van Platform Cultuur Locaties gaf Stephan Brusche een presentatie over zijn werk en loopbaan als kunstenaar. Wat begon als een interview met een handjevol vragen, resulteerde in een uitgebreid en veelzijdig gesprek. Te veel om in één keer tot je te nemen, daarom lees je de uitwerking ervan in drie delen terug. In deel twee een gesprek over nieuwe markten verkennen met Stephan Brusche | iSteef.

Nieuwe dingen proberen Een nieuwe start maakte Stephan met een eigen social account op Instagram. Hij begon met een schone lei en richtte zich op een internationaal publiek. Eerst met het presenteren van zijn tekeningen. Om de inrichting van zijn account en berichten te testen maakte hij voor de grap in de pauze op zijn werk een tekening op een banaan. De lol die hij daarin had, motiveerde hem om dagelijks een banaan te illustreren en te delen op zijn account. Die ‘hobby’ groeide uit tot een dagelijks ritueel wat leidde tot steeds meer online volgers.

Trots opzijzetten De tekeningen die Stephan maakte kostten hem uren werk maar werden niet zo gewaardeerd door zijn publiek als de bananen die hij ‘betekende’ in slechts tien minuten. Dat voelde bijna als een belediging van zijn werk, tot hij besefte dat als hij meer tijd zou steken in het maken van de bananenkunst hij mogelijk nog meer waardering zou kunnen krijgen dan hij nu al had terwijl hij er ‘slechts’ tien minuten aan besteedde. ‘Als ik andere resultaten wil, dan moet ik andere dingen doen’ aldus Stephan. Binnen een half jaar ging zijn werk viral, werd gedeeld door internationale kunstwebsites en bracht hem opdrachten voor grote namen als Chiquita. Daarmee besloot hij fulltime bananenkunstenaar te worden. Dit had ook impact op de keuzes die hij maakt om zijn imago en reputatie te laten aansluiten op zijn persoonlijk waarden en bananenkunst als zijn handelsmerk te profileren. Door handig gebruik te maken van zijn imago en zijn ‘duurzame’ activiteiten te versterken, begrijpt het publiek beter wat hij doet en vergroot hij zijn kansen om opdrachtgevers te vinden met dezelfde waarden.




Uitdagingen? Door steeds in beweging te blijven en zijn nieuwsgierigheid te volgen weet Stephan steeds nieuwe kansen te creëren. Zijn er dan geen grote uitdagingen die hij tegenkomt? Jawel, zeker wel. Bijvoorbeeld: hoe behoud je continuïteit in opdrachten als zelfstandig kunstenaar? Door corona vielen veel werkzaamheden als live artist op (internationale) beurzen en evenementen weg. Of: hoe beïnvloed je de beeldvorming van je publiek en (potentiële) opdrachtgevers. Een bewuste keuze om werkzaamheden te vervullen die zijn imago en profilering als ‘duurzame’ kunstenaar ondersteunen (rotterzwam) en daarmee een heldere reputatie op te bouwen.



 

Online exposure door de jaren heen De online kanalen en tools veranderen, het gedrag en beweegredenen van het publiek in zekere zin niet. De ondernemende en creatieve aanpak van Stephan laat zien dat in zijn zoektocht naar online exposure voor zijn kunst heel direct te testen is wat je publiek waardeert. De verwachtingen die je zelf hebt blijken in de praktijk vaak heel anders gewaardeerd te worden. Daarnaast kunnen verwachtingen van jouw publiek - “als bananenkunstenaar ben je duurzaam en minstens vegan”- de groei van je online bereik en waardering blokkeren of juist helpen viral te gaan.


 

Lees volgende week deel drie van dit interview over commerciële kansen. Deel twee gemist? Lees hier deel 1 'Als ik andere resultaten wil, dan moet ik andere dingen doen.' Tekst: Annemieke van Hees Illustraties: Stephan Brusche


bottom of page