Deel I: Zakelijke verhuur van muziekpodia

Bijgewerkt: feb 5

"...nog veel toekomst, nog veel te winnen.”


…Zo bleek alleen al uit de grote interesse voor deze deelsessie tijdens het congres Podia|Festivals|Evenementen op 2 oktober jl. in TivoliVredenburg. Deze presentatie komt voort uit een startende samenwerking tussen de VNPF en Platform Cultuur Locaties. Het centrale thema in deze sessie was de rol en mogelijkheden van zakelijke verhuur bij muziekpodia. Een nieuw terrein met veel potentie. Joram Albus (Platform Cultuur Locaties) behandelde dit thema samen met enkele leden van Platform Cultuur Locaties: TivoliVredenburg, Het Concertgebouw en De Vorstin). In drie delen leggen we verslag van deze deelsessie. Lees hier deel 1.



3x3: drie vragen aan drie leden van Platform Cultuur Locaties over zakelijke verhuur door cultuurlocaties


Met Menno Tielemans (teamleider sales, TivoliVredenburg, Utrecht), Laura Beenders (hoofd zaalverhuur, Het Concertgebouw, Amsterdam) en Dirk Slootbeek (Verhuur en Events, Poppodium De Vorstin, Hilversum).

Wat was de aanleiding als cultuurlocatie om te starten met zakelijke verhuur?

Menno: ‘Voor ons was dat allereerst om een positieve bijdrage te willen leveren aan het huishoudboekje en daarmee meer culturele producties mogelijk maken. Uiteindelijk levert het veel meer rendement op dan alleen euro’s. Als je start met het faciliteren van zakelijke verhuur, feestelijke evenementen of een combinatie hiervan kun je vervolgens ook je stakeholders bedienen. Je creëert nieuwe doelgroepen voor jouw locatie.


#Het mes snijdt aan twee kanten

Als je meer gaat verkopen dan de vierkante meters, goede techniek of catering - denk bijvoorbeeld aan je bestaansrecht of je programma - bied je een onderscheidend aanbod ten opzichte van elke andere locatie die een zaal verhuurt. Met deze onderscheidende factoren kun je groeien naar duurzame relaties met opdrachtgevers en daar kunnen weer partnerships uit voortkomen.’



#Een professionaliseringsslag

Laura: ‘Het Concertgebouw is een NV. De 4% subsidie die wij ontvangen, gebruiken we voor de lunchconcerten die we organiseren, daarnaast moeten we dus heel gericht op zoek naar manieren om geld te genereren voor onze activiteiten. Toen ik begon, was deze mentaliteit er nog niet zo sterk. Er kwamen zo nu en dan wel zakelijke aanvragen binnen maar bij de lange termijnplanning bleven deze aanvragen nog wel eens drie maanden liggen voordat ze behandeld werden.

In 2009 werd het actief opzetten van de zakelijke verhuur wél relevant. Er ontstond een aanleiding vanwege verwachte bezuinigingen rondom de crisis, daarnaast hadden we veel relaties in de corporate sector die we op deze manier beter konden bedienen. De onjuiste beeldvorming over de zakelijke markt bleek een aandachtspunt. Het eerste waar we tegenaan liepen was dat klanten dachten dat we al volgeboekt zaten. Ten tweede bleek dat men geen idee had van wat er mogelijk is. Zo dacht men bijvoorbeeld dat de stoelen in onze zalen niet verplaatst konden worden. Een sit-down diner voor 550 personen leek voor onze klanten niet haalbaar terwijl dat bij ons wel degelijk kan. De eerste stap die we dus moesten maken was het vertellen over onze mogelijkheden. Vervolgens zijn we gaan onderzoeken hoe we dit het beste in de markt konden zetten, via welke kanalen we dit bekend konden maken en hoe de events eigenlijk binnen komen.

Het voorblijven van de bezuinigingen bleek naderhand niet echt nodig; bedrijven bleven betrokken bij het Concertgebouw. Toch was het opstarten van de zakelijke verhuur een goede zet omdat er zo meer positieve resultaten tot stand komen. We hebben nu sponsoren die zelf events organiseren en er ontstaat kruisbestuiving uit de activiteiten die je onderneemt.’

#Veel meer dan leuk voor erbij


Dirk: ‘Voor ons was de aanleiding een geslaagde productie van The Voice of Holland. Dit gaf het podium een enorme boost en gaf ons tevens de financiële ruimte waarmee we weer buitengewone artiesten konden programmeren. Dat jaar draaiden we van de 300 evenementen maar liefst 100 verhuringen. Dit verliep zo goed, dat het voor ons ook een reden was om te starten met een echte afdeling voor de zakelijke verhuur.

De inzet van zakelijke verhuur levert dus niet alleen economische meerwaarde op maar kan ook van grote betekenis zijn voor de verankering van je locatie in de stad en nieuwe samenwerkingen met externe organisaties. Het is ontzettend waardevol voor lokale partners om te weten dat ze bij jouw podium ook iets anders kunnen doen dan alleen een concert bezoeken.’

Wordt vervolgd met deel 2 en 3 uit de serie “Zakelijke verhuur van muziekpodia: nog veel toekomst, nog veel te winnen”. Deze serie is ontstaan naar aanleiding van de presentatie “Zakelijke verhuur van muziekpodia: nog veel toekomst, nog veel te winnen” van Platform Cultuur Locaties tijdens het congres Podia | Festivals | Evenementen op 2 oktober 2019.

Tekst: Annemieke van Hees

Platform Cultuur Locaties

info@platformcultuurlocaties.nl

  • PCL op Google Maps
  • PCL op Facebook
  • PCL op LinkedIn
logothjuh.png